Improvisation och engagemang
Har du svårt att fånga dina åhörares uppmärksamhet när du presenterar saker? Pröva att improvisera! Forskare på Imperial College London och Guildhall School of Music har kommit fram till att improvisation skapar mer engagemang bland åhörarna.
Forskarna lät en publik lyssna på musiker som spelade ett klassiskt musikstycke två gånger. Ena gången spelades stycket som kompositören tänkt det medan det andra gången spelades med improviserande inslag. Under de båda spelningarna gjordes mätningar av hjärnans aktivitet hos åhörarna och hos musikerna.
För både gruppen musiker och hos åhörarna kunde forskarna identifiera tydliga skillnader av aktivitet i den del av hjärnan som används för vårt arbetsminne och för uppmärksamhet. Vid de improviserande inslagen var aktiviteten betydligt större än när musiken spelades utan improvisation. Med andra ord, såväl musiker som publik fick ett större engagemang när improvisation skedde.
Kan vi i arbetslivet lära oss något av detta? Varför inte pröva några improviserande inslag nästa gång du gör en presentation för dina kunder, en dragning för ledningsgruppen eller berättar om projektresultatet för kollegorna?
- Läs mer om studien här -
- Tillbaka till nyheter -
Följ med i diskussionen och få uppdateringar i ditt nyhetsflöde. Gilla Academic House på:
Projektprogrammet
Sagt av deltagare
Karin Bergqvist, Barnfonden
Minikurs ingår
Börja direkt när du bokar
Närmaste kursstarter
Är ni flera personer?
Blogg & Nyheter