Avancerad försäljning - Säljkurs och KAM-utbildning
Försäljning 2
Masterclass i Strategisk försäljning
Öka försäljningen genom fler och mer lönsamma affärer hos era viktigaste kunder. Kursen Masterclass i Strategisk försäljning ger dig både lång- och kortsiktiga verktyg för att utveckla relationen med dina nyckelkunder. Under dagarna får du som Key Account Manager, Säljchef eller som är ansvarig för stora kunder träna på strategier och metoder som tar er försäljning till nästa nivå.
Ett av de vanligaste misstagen många säljare gör är att skapa för få kontaktytor hos sina största och viktigaste kunder. Att ansvara för försäljningen till organisationer med flera beslutsfattare kräver att du har en genomtänkt plan och en utarbetad strategi för att nå de beslutsfattare som du behöver. I uppdraget som säljchef, storkundsäljare, senior säljare, Key Account Manager (KAM) eller annan liknande roll så vinner du därför på att arbeta med metoder för att möta fler beslutsfattare och förstå hur besluten fattas. Detta hjälper dig agera effektivt på olika affärsmöjligheter.
Genom kursen Masterclass i Strategisk försäljning får du kunskap och träning i avancerade verktyg och metoder för strategisk, långsiktig och komplex försäljning. Under kursdagarna kommer du att ha möjlighet att arbeta med dina egna kundcase och säljmål. Detta hjälper dig att få konkret nytta av utbildningen för att kunna skapa nya säljresultat direkt efter kursdagarna.
Om säljkursen
Utbildningen Masterclass i Strategisk försäljning inleds med en uppstartsdel som du genomför i vår lärplattform Academic House Learn. Denna har du möjlighet att påbörja direkt vid din bokning. Uppstartsdelen hjälper dig att få praktisk nytta av din utbildning.
Under kursdagarna arbetar vi praktiskt med att utveckla din säljplan och dina strategier för ditt företags största och viktigaste kunder. Du får verktyg och handlingsplan för att direkt omsätta dina kunskaper i praktiken. Vi arbetar tillsammans med att identifiera affärsmöjligheter, tydliggöra din positionering och utveckla säljmålen. Kursen är praktiskt inriktad och du får arbeta med egna utmaningar och kundcase.
Du får även medverka i en extra halvdags minikurs som du själv väljer när du vill gå. Du får då ytterligare ett tillfälle för träning inom ett område som intresserar dig. Läs mer här om förberedelse och uppföljning av din säljutbildning.
Ur innehållet i Strategisk försäljning
- Nyckelfaktorer för att nå dina säljmål
- Hur får jag fler ingångar hos de stora kunderna?
- Att kombinera rätt taktik med rätt säljstrategi
- Key Account Management (KAM) - Utveckla dina nyckelkunder
- Positionering, stil och frekvens
- Hur kan jag se och agera på olika affärsmöjligheter?
- Se affärsmöjligheters styrkor och svagheter
- Konkurrentanalys
- Att sälja till flera beslutsfattare hos samma kund
- Hur träffar jag fler beslutsfattare?
- Beslutsfattarnas olika roller i köpprocessen
- Varför väljer kunderna våra tjänster och produkter?
- Hur fattar kunden sina beslut?
- Utveckling av din personliga sälj- och handlingsplan
- Förutse förändringar som påverkar köpbeslutet
- Olika anledningar till ett köpbeslut
- Att planera och effektivisera din säljtid
- Att göra en säljplan anpassad till budget och säljmål
- Uppstartsdel som ger dig stöd för att implementera säljstrategierna i ditt arbete
- Uppföljning av ditt resultat
Säljkursens mål
Masterclass i Strategisk försäljning ger dig metoder för att skapa fler kontaktytor, bygga långsiktiga relationer och öka försäljningen hos dina nyckelkunder. Efter denna säljkurs har du som Key Account Manager, Säljchef eller ansvarig för nyckelkunder, verktyg och handlingsplan för att öka er försäljning. Du kan kartlägga strategiska beslutsfattare, förutse förändringar som påverkar din process och utveckla dina viktigaste kundrelationer. Du kommer även ha en konkret insikt i dina affärsmässiga styrkor och utvecklingsområden som du kan använda för att skapa en framgångsrik säljplan, realistisk budget och nå dina säljmål.
Förkunskaper och nivå på säljkursen
För att tillgodogöra dig denna kurs så tror vi att du har tidigare erfarenhet av säljarbete och nu vill ta klivet till nästa nivå där en utvecklad kundrelation blir allt viktigare. Du kanske arbetar som, eller ska arbeta som, säljchef där du har ett övergripande storkundsansvar, Key Account Manager (KAM) eller på annat sätt ansvarar för försäljningen till viktiga kunder. Du kanske även har medverkat på en grundläggande säljkurs tidigare, till exempel Effektiv försäljning.
Recensioner och referenser
"Lätt förklarat, tydligt, bra exempel, verklighetsförankrat. Bra med liten grupp, alla var delaktiga."
Stephan Ling, Superfruit Scandinavia
"Liten grupp vilket gjorde att det blev bra diskussioner. Bra utbyte då alla var ifrån olika segment."
Marcus Kjellberg, Presto Brandsäkerhet
"Bra koppling mellan teori och verklighet. Då gruppen var liten fick alla plats och det blev en positiv stämning i gruppen."
Mats Nilsson, Tyringe Konsult
"Hela kursen var bra!"
Stefan Landfors, Opus bilprovning
"Kursledaren tog sig tid att förklara på ett lättförståeligt sätt."
Dennis Ragnar, Haki
Påbyggande utbildningar
Närliggande och påbyggande utbildningar som ger dig viktiga verktyg för att ta nästa steg i din säljroll.
Läs mer | |
Läs mer | |
Läs mer |
Datum och praktiska fakta
14 900 kr exkl moms. I priset ingår två dagars lärarledd kurs, en halv dags minikurs, fika under kursdagarna, kursdokumentation mm enligt rubriken ovan. Kostnad för lunch tillkommer vid fysisk medverkan. Betalning sker genom faktura eller kortbetalning. För betalning med kort: Ange "Kortbetalning" i meddelanderutan när du anmäler dig så får du en betalningslänk skickad till dig. Våra kursledare har lång erfarenhet av försäljning och affärsutveckling i ledande positioner. De har djupa och uppdaterade kunskaper inom aktuella metoder, förhållningssätt och verktyg. De är även utvalda för att vara skickliga pedagoger med träning och kompetens för att få med sig människor i förändring. Läs mer om din kursledare här. Kursen ges i centrala Stockholm eller på distans. Exakt plats för kurslokal meddelas i bekräftelsen. För övriga orter, se "Intern och anpassad utbildning" nedan. Vi kan även genomföra kursen Strategisk försäljning som intern kurs för en grupp på plats hos er. Kontakta oss nedan för att få ett förslag eller läs mer här. I våra öppna utbildningar så arbetar vi med små grupper för att skapa bästa möjliga kvalitet. Om ett kurstillfälle är fullbokat så kan du ställa dig på köplats. Du kan samtidigt reservera en plats på ett annat tillfälle av samma kurs. Den kursplats du inte nyttjar avbokas då automatiskt.
Strategisk försäljning går även bra att gå på distans, se aktuella datum ovan. Kursen genomförs då som lärarledd distansutbildning där du medverkar i diskussioner, teoripass och övningar som i ordinarie utbildning. Om du vill hålla tidpunkten för din säljkurs öppen så kan du lägga till ombokningsskyddet Flexibelt kursdatum. Du får då möjlighet byta datum för din utbildning med kort varsel.
|
Vill du ha mer information?
Bokning eller förfrågan via mail
Aktuella minikurser
Starta direkt